Berdagang di pilihan raya presiden AS 2020

Sifat pilihan raya AS yang tidak dijangka akan menimbulkan kemeruapan pasaran yang ketara. Bersedia dengan pandangan dan analisis pakar kami, dan terus mengetahui semua berita terkini.

Dagangan berisiko dan boleh menyebabkan kehilangan modal.

Apa yang anda perlu tahu?

Pilihan raya presiden AS akan berlangsung pada 3 November 2020 dengan Republikan Donald Trump bersaing dengan saingan Demokrat Joe Biden.

Pilihan raya, yang sudah diprediksi akan menjadi yang paling ketat dalam sejarah, semakin dibayangi oleh pandemi COVID-19. Biden tetap menjadi kegemaran, walaupun hasilnya mungkin bergantung pada siapa yang dapat memperoleh kemenangan di negara-negara yang disebut ‘swing’.

Apa kesan yang diharapkan oleh setiap calon di pasaran?

Stocks

Pasaran ekuiti mungkin akan memberi reaksi negatif, terutamanya jika Demokrat menguasai Dewan dan Senat juga. Kebimbangan utama adalah terlalu banyak kuasa perundangan tertumpu di tangan Demokrat, dengan stok berpotensi jatuh sebanyak 10% sebagai tindak balas segera.

Indeks USD

Dolar kemungkinan akan jatuh, terutama jika Demokrat menguasai seluruh Kongres, kerana peralihan kuasa dari Trump yang mesra perniagaan – yang kebanyakanya disokong oleh bank pusat yang akomodatif – akan menjadi negatif dolar.

Emas

Logam kuning juga akan bertindak negatif kerana, dalam Kongres Demokrat yang mayoritas, Biden akan mendapat sokongan untuk membalikkan banyak dasar Trump saat ini, menghilangkan ketidakpastian di pasaran.

Stocks

Kemungkinan pasaran ekuiti akan naik dalam jangka pendek kerana sikap mesra perniagaan Trump, sementara Senat Republik dan Dewan Demokratik akan menimbulkan ketidakpastian.

Indeks USD

USD akan ditekan pada mod risiko baru pada jangkaan kenaikan 4-6% di pasar saham, dengan Kongres yang berpecah kemungkinan akan menghalang pelaksanaan kebijakan pengurangan hutang baru.

Emas

Kemenangan Trump bermaksud ketidakpastian berterusan dalam hubungan dengan China (serta sekatan yang dilanjutkan terhadap Iran), meningkatkan permintaan tempat perlindungan.

Analisis pasaran disediakan untuk tujuan maklumat sahaja dan tidak merupakan nasihat pelaburan atau menunjukkan prestasi pasaran masa depan.

Apa yang diperlihatan oleh tinjauan terbaru?

Source: ‘Biden vs Trump: who is leading the 2020 US election polls?’ Financial Times

Webinar Langsung

Bergabunglah dengan Ketua Penyelidikan Pelaburan kami, Slobodan Drvenica, pada 30 Oktober jam 5 petang (EET) ketika dia membincangkan bagaimana isu-isu pilihan raya utama cenderung mempengaruhi pasaran.

Menu